maandag 29 mei 2017

Renovatie en een bedrijf starten deel 1

Onze zoon wist in Nederland als ik met jullie mee ga , ik me van te voren orienteren wat ik ga doen. Hij heeft zich er behoorlijk in verdiept wat de mogelijkheden waren voor mensen om vakantie te houden in Roemenie. Nu ontdekte hij er zijn behoorlijk wat campings, hotels en pensions en airbnb zie je ook . Maar vakantieappartmenten zijn er haast niet. En eerlijk is eerlijk niet iedereen houd van kamperen of wil in een hotel of pension .Terwijl wij in de 10 jaar heen en weer reizen zelf hebben ervaren hoe heerlijk het is om''eigen'' stekje te hebben . Dus is het plan ontstaan om 2 vakantieappartementen te gaan starten .Maar voordat het zover was moest eerst het gebouw wat op het terrein staat verder gerenoveerd worden , het was in 1990 net na de val van het Communisme gebouwd en verder door de toenmalige eigenaar weinig meer aan gedaan . Gelukkig is onze zoon handig ( heeft als timmerman gewerkt bij diverse bouwbedrijven) en heeft hij heel veel zelf kunnen doen . Hij heeft in dat gebouw echt alles helemaal aangepakt van de grond af. Dus oude stuc lagen van de muur , alle electra laten vervangen door een electricien , alle waterleidingen etc verrnieuwd. Een hele klus temeer daar het anders was aangelegd dan hij geleerd had in de bouw. Toen alles klaar was heeft hij contact opgenomen met de de Roemeense kamer van koophandel en kon de hele procedure opgestart worden tot het opzetten van een bedrijf. Nu hadden we gelukkig al voor werk gedaan en wisten al een beetje waar we aan moesten denken . Zo moest o.a zijn vakdiploma en schoolpapieren uit Nederland vertaalt worden , vertaalbureaus zijn er genoeg zelfs die Nederlandse diploma's en papieren vertalen ( Bij de kvk keken ze ervan op zo jong en dan al je vakdiploma en zoveel jaar gewerkt in de bouw , het systeem is hier iets anders ) Uiteindelijk moest het ook bij het gerechtshof geregistreerd worden en moesten er tekeningen  door een architect gemaakt worden . Want waar je in Nederland met allerlei officiele bureaus te maken krijg is dat hier ook zo. Omdat hij geen maaltijden etc verstrekt heeft hij niets met de voedsel en warenautoriteit te maken , want dan had hij nog een aparte keuken moeten hebben en een kok in dienst  moeten nemen voor ontbijservice.Maar wel moest hij goedkeuring hebben van de brandweer en die keken ervan op welke veiligheidsmaatregelen hij allemaal had getroffen , maar zegt hij ook dat leren we in onze opleiding in Nederland . De brandweer gaf ook zijn toestemming en toen was het nog registratie bij de belastingdienst. Dat betekent hier voor een eenmansbedrijf je boekhouding bijhouden en jaarlijks in het volgende jaar de belastingaangifte doen . Toen was het inmiddels eind juni en kon hij open . Het was daardoor een kort jaar maar toch was er al belangstelling . Dit jaar is hij druk bezig om zijn bedrijf te promoten en meer bekendheid te krijgen . Hij is bij diverse organisatie's aangesloten en heeft via booking.com alleen maar hele positieve referenties gekregen maar ook prive goede berichten . Hij heeft als stelregel Roemeense prijzen en Nederlandse kwaliteit en service , dus niet zoals wij mee maakte onderweg een koude douche omdat iemand de keukenkraan opendraaide , slechte bedden , incompleet servies kom je met 4 personen ,boek je voor 4 personen zijn er bordjes etc voor 2 personen en zo kunnen we nog wel even doorgaan . Op zijn website staat meer informatie.
goossens-apartments. Vanaf vliegveld Einhoven is het 2 uur en 10 minuten vliegen naar Roemenie en dan met een huur auto nog ongeveer 5 kwartier rijden en dan ben je er al. In een volgende blog zal ik foto's plaatsen en er wat bij vermelden .

1 opmerking:

  1. Goed bedrijf, vriendelijke mensen uitstekende service.

    http://loodgieteruitwassenaar.nl/

    BeantwoordenVerwijderen