zaterdag 28 januari 2017

Brandwond aan mijn hand



Ze zeggen niet voor niets een ongeluk zit in een klein hoekje. Nou dat heb ik gemerkt. Ik heb mijn rechterhand ( ben rechtshandig) 1-e en 2-e graads verbrand. Dus eerst gekoeld met lauw water en toen de ergste roodheid wat minder was er een brandwondenzalf opgedaan die we hadden uit Nederland. Maar omdat de pijn vrij heftig was toch nog maar even langs de 24 uurs apotheek gegaan en daar speciale brandwondenspray gekocht .Wat een fantastisch spul , je voelde gewoon dat de irritatie minder werd. Omdat er ook blaren waren had ik mijn hand voorzichtig verbonden met vetgaas tegen het plakken op de blaren en open wondjes.Samen met paracetamol tegen de pijn was het de eerste week te doen , maar ik kan wel zeggen het was erg pijnlijk . Vooral omdat de knokkels van mijn vingers ook verbrand waren er daar dus erg gespannen huid op zat .Na een 6 tal dagen ben ik begonnen met Calendula zalf te smeren . Echt je voelde het ''prikken'' op de verbrande huid en je zag het bijkomen ,en  de roodheid werd minder . Ik zei al tegen m'n man ongelooflijk hoe een plant als de goudsbloem zo'n helende werking kan hebben op aangedane huid . Ik had uit Nederland in het verleden van alles meegenomen aan creme's voor noodgevallen . Hier kan je het ook kopen alleen vind ik het prettiger om preventief sommige dingen in huis te hebben. Inmiddels zijn we nu een 3 tal weken verder en is de aangedane huis helemaal eraf gevallen en ziet het er naar omstandigheden mooi uit .Dit dankzij de calendula zalf anders kan ik het niet zien . Ik weet dat ik naar de eerste hulp in het ziekenhuis had kunnen gaan , maar het waren een 6 kleine blaren en een boel rode huis en dan denk ik ( heel eigenwijs volgens de huisgenoten ) wat kunnen die nou meer doen dan dat ik zelf al doe dan koelen en de brandwondenspray en later zalf smeren ? Ik had ook al op internet gekeken naar wanneer je de husiarts moet bezoeken maar er kwam geen infectie etc bij dus is het achteraf gelukkig allemaal meegevallen. Maar dat neemt niet weg dat het een nare en pijnlijke ervaring was . Alleen is het als het buiten erg koud is gevoelig maar tegen de tijd dat het zomer wordt zal de huid al een heel eind zijn bijgekomen en anders halen we gewoon zonnebrandcreme met een hoge factor omdat verbrande huid gevoeliger is voor zonlicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten